دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا (۱)
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قمشیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا (۱)
ورودی سال ۱۳۹۳
■ سایر نویسندگان (۳۲۵)آقای سجاد پور کریم (۱)
آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
ورودی سال ۱۳۹۴آقای محمد خدا بخشی
آقای محمدمهدی خراسانی
آقای امیر حسین خرم فر
آقای سیدی احمدی
آقای محمد حسین شریفی
آقای محمد حسن عبقری
آقای مهدی کرمی
آقای محمد امین محسنی
آقای محمد محمد نژاد
آقای جعفر محمد قلی
آقای محمد حسین محمدی
آقای علی مصطفوی زاده
آقای ابوالفضل مهدوی نکو
آقای محمد یعقوبی
آقای محمدعلی کیانی نژاد
آقای قائم توحیدیان
آقای محمد رضا وحیدی منش
آقای محمد جواد بیات
آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
ورودی سال ۱۳۹۵آقای امیر پور عباس
آقای سید علی حسینی (۳)
آقای محمد رحیمی
آقای محمد صالح زارع
آقای محمد علی زهرایی
آقای محمد حسین سلطانی
آقای سید محمد شمسی
آقای عرفان غلامی قمی
آقای محمدرضا قاسمی (۱)
آقای حسین قاینی زاده
آقای حسین قاینی زاده
آقای علی لرستانی
آقای حسن مهروانی (۱)
آقای احمد نجفی
آقای علی ولی ابرقوئی
آقای محمد ولایت مهر
آقای محمد حسین صالحی
آقای علی ارجینی
آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
ورودی سال ۱۳۹۶ (۱)آقای محمد جواد افلاکیان (۲۲)
آقای سجاد باقری (۲۷)
آقای محمد علی تقی پور (۲۳)
آقای سید مهدی حسینی منش (۳)
آقای محمد صادق رحمانی (۳۹)
آقای یاسین زاهدی (۱۰)
آقای امیر حسین سالمی (۹)
آقای حسین عابدینی (۱۷)
آقای رضا عابدینی (۱۹)
آقای محمد غلامی (۲۶)
آقای علی صدرا مافی (۲۳)
آقای ابوالفضل میر داداشی (۳۸)
آقای حسین وصالی ادب (۳۹)
آقای رضا ولی ابرقوئی (۲۴)
آقای علی احمدی (۱۸)
آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
ورودی سال ۱۳۹۷آقای محمد حسین پرتوی (۴)
آقای محمد مهدی توکلی (۹۸)
آقای محمد حاجی پور (۲۵)
آقای سید محمد حسینی (۲)
آقای سجاد کریمی (۹)
آقای سید علی موسوی
آقای علی میانداری (۲۲)
آقای حسین نوروزی (۳۲)
آقای محمد بهرامی
آقای امیر حسین وحیدی منش (۱۶)
آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
ورودی سال ۱۳۹۸آقای محسن حسین زاده (۲۳)
آقای حسین حسنی (۴۱)
آقای امیر حسین جعفری (۲۶)
آقای سید حامد حسینی (۲۳)
آقای محمد حسین ابراهیمی
آقای محمد مهدی سالخورده (۱۲)
آقای علی بهرامی (۵)
آقای مهدی قره قاش (۲۸)
آقای علی کاشانی (۱)
آقای حسین کافتری (۲۰)
آقای سید محمد جواد محمدی (۳۶)
آقای سید محمد باقر موسوی (۱۶)
آقای محسن محرابیون (۱۷)
آقای محمد مهدی حیدری (۱۳)
آقای حسين نظرپور (۵۰)
آقای محمد هادی زینلی
آقای محمد مهدی ارجینی
آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
محقق مهدی شریفی اصیل (۱)
ورودی سال ۱۳۹۹آقای محمد هادی نصاری پور (۱۲)
آقای محمد رضا نصیری (۴۹)
آقای محمد حسین کاظمی (۲)
آقای سید ابوالفضل موسوی (۲۳)
آقای محمد جواد علی محمدی (۳۸)
آقای سید محمد حسین ذاکریان (۸)
آقای طاها دوست محمدی (۳۶)
آقای حسین جعفری
آقای سید مهدی موسوی (۱۵۶)
آقای علی پریزاد (۲۴)
آقای علیرضا کدخدایی (۲۹)
آقای محمد علی سلطانی نژاد (۳۳)
آقای سید محمد جواد رحمانی (۶)
آقای سید محمد مهدی حسینی (۵۲)
آقای سید محمد صالح سهیلی (۲)
آقای امیرعلی سبزبان
محقق مهدی شریفی اصیل (۱)
آقای سید علی حسینی آملی (۱۹)
آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
آقای الیاس برخوردار (۲)
آقای محمد سنچولی (۲)
محمد مهدی کوهکن نو (۲)
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)آقای محمد مهدی بلیغی (۲۰)
آقای محمد رستمی
آقای علی عباسی (۱۰)
آقای امیرمهدی نصرتی (۱۷)
آقای محمد جواد برات نژاد (۱۳)
آقای سید مهدی محمودی فر (۱۰)
آقای احمد رضا محسنی فر
آقای محمد حسن رجبی زاده
آقای امیر محمد کماسی (۱)
آقای عباس عباسی (۶)
آقای علی ایزدی (۲۲)
آقای علیرضا منصوریه (۲۳)
آقای محمد حسن مقدم
آقای سید محمد فاضل سیفی (۱)
آقای الیاس برخوردار (۲)
آقای محمد سنچولی (۲)
محمد مهدی کوهکن نو (۲)
سید عرفان سجادی (۴۴)
آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
آقای محمد نقوی (۲)
ورودی سال ۱۴۰۱آقای سید حسن نبوی (۶)
آقای امیر علی رحمانی (۷)
آقای محمد حسین تقی پور (۱۷)
آقای محمد جواد علیمردانی (۷)
آقای محمد عرفان منصوری (۲۹)
آقای محمد حسین مظفری (۱۱)
آقای محمد مهدی خندان (۱۰)
آقای محسن مسلمی (۶)
آقای سید محمد حسین سیدی احمدی (۶)
آقای محمد جواد انصاری (۷۰)
علی اکبر فرمانی (۶)
محمد مهدی صوفی فتیده (۶)
آقای محمد نقوی (۲)
آقای حمید رضا قاسمی (۸)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۷)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۷)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۸)
آقای علی کریمی (۸)
آقای محمد مهدی باقری (۱)
آقای امین اسماعیلی (۳)
آقای محمد پور علی
آقای حسین عزیزی (۶)
آقای علی کافتری (۷)
آقای ابوالفضل کافتری (۶)
آقای محمد حسین نقی ئی (۵)
آقای مجتبی کمال وند (۷)
آقای محمد طاها خادمی تنورچه (۷)
آقای دانیال مهاجری
آقای محمد هادی صادقی (۷)
آقای سید محمد مهدی ذاکریان (۶)
آقای مهدی عاشوری (۷)
آقای سید محمد مهدی واهبی زاده (۶)
آقای مهدی صالحی (۸)
آقای علی کریمی (۸)
آقای محمد مهدی باقری (۱)
آقای امین اسماعیلی (۳)
جدیدترین مقالات
- مقاله کوتاه » آثار اجتماعی تقوا در قرآن نام پژوهشگر:مهدی قره قاش
- سایر نویسندگان » همگانی بودن ایمان مستقر و ایمان مستودع پژوهشگر : محمد حسین شیخ غلامی
- مقاله کوتاه » پرونده علمی: بررسی ادله ولایت فقیه پژوهش گران: سید ابوالفضل موسوی سید محمد جواد رحمانی
- مقاله کوتاه » گزارش اجمالی از کتاب خون دلی که لعل شد «خاطرات حضرت آیت الله العظمی ید علی خامنهای مدظله العالی از زندانها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی» بقلم آقای محمد جواد علی محمدی
- مقاله کوتاه » پرونده علمی: رویکردهای مختلف فقها در حل مسئله تزاحم - پژوهشگر: آقای محسن حسین زاده
- مقاله کوتاه » رویکردهای مختلف فقها در حل مسئله تزاحم - پژوهشگر: آقای محسن حسین زاده
- مقاله کوتاه » نام اثر : مفهوم امر به معروف و نهی از منکر - محقق : سید محمد مهدی حسینی هنسیجی
- مقاله کوتاه » پرونده علمی: تأثیرات فردی و اجتماعی شیطان در رابطه او و انسان (آثار شیطان در اجتماع و پیشگیری از آن در بیان آیات و روایات) - پژوهشگر: علی احمدی
- مقاله کوتاه » توبه «شرایط قبولی توبه از دیدگاه قرآن و روایات» - پژوهشگر: حسین کافتری
- مقاله کوتاه » تأثیرات فردی و اجتماعی شیطان در رابطه او و انسان (آثار شیطان در اجتماع و پیشگیری از آن در بیان آیات و روایات) - پژوهشگر: علی احمدی
- مقاله کوتاه » بررسی عوامل رشد عقل در روایات - نگارنده : حسین نوروزی
- آقای الیاس برخوردار » جایگاه اجازه درعقد فضولی - محقق:الیاس برخوردار
- آقای محمد سنچولی » اقوال فقها در تعریف بیع و آثار هریک از آنها - محقق:محمد سنچولی
- مقاله کوتاه » آموزههای سیاسی صلح امام حسن (ع) از دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی - نام پژوهشگر: امیرعلی سبزبان
- آقای محمد مهدی باقری » پژوهش حرف نون در کتب ادبیات عرب - محقق: محمدمهدی باقری
مقالات تصادفی
- آقای علیرضا منصوریه » شرایط اعراب فعل مضارع
- آقای محمد صادق رحمانی » ☁️ یک روایت از مناقب ال ابی طالب ⛅️ از فضیلت حضرت امیر سلام الله علیه ☀️ مرج البحرین یلتقیان
- سایر نویسندگان » آیا دین فرد واقف در وقف آن موثر میباشد؟
- آقای سید محمد مهدی حسینی » ❇️ ماجرای روز #سقیفه (بخش دوم)
- آقای محمد هادی صادقی » یک امام یک معجزه هادی صادقی حسن آبادی پایه اول حوزه علمیه بقیه الله
- شیخ علیرضا ضیایی » يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ...
- آقای محسن حسین زاده » ✨تعریف های مقدمات ✨
- آقای محمد صادق رحمانی » ?یک امام - یک معجزه ? ? امام #جواد علیه السلام ?
- سایر نویسندگان » یک حکم از احکام وقف بر اساس فتوا حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله❇️
- آقای محمد جواد علی محمدی » ? بیان و شرح یک کلمه در آیات قرآن توسط امام صادق علیه السلام:?
- سایر نویسندگان » ?بودجه عزاداری?
- آقای محمد حسین مظفری » یک امام یک معجزه محمد حسین مظفری پایه دوم
- آقای حسين نظرپور » ⭕️خبر دادن از فتح روم
- آقای حسين نظرپور » انتظار و منتظر پژوهشگر : حسین نظرپور
- شیخ علیرضا ضیایی » وَ قالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ فَلَمّا جاءَهُ الرَّسُولُ قالَ ارْجِعْ إِلی رَبِّکَ فَسْئَلْهُ ما بالُ النِّسْوَهِ اللاّتِی قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ إِنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ
مقالات پربازدید
- آقای سجاد باقری » منظور الهام نامها و اسامی مخلوقات عالم
- سایر نویسندگان » ?سخنی زیبا? ⚫️قال زین العابدین (علیه السلام): ⭕️لوْ یَعْلَمُ النّاسُ
- مقاله کوتاه » بررسی تغییرات مضاعف در فعل از لحاظ لفظ با مثال قرآنی نام و نام خانوادگی پژوهشگر: علی عباسی
- آقای ابوالفضل میر داداشی » ? معیارهای جدید اخلاقی?
- سایر نویسندگان » ?حادثه افک ?
- آقای امیر حسین جعفری » ✅ یک مسئله از احکام وقف ✅ از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
- آقای علی صدرا مافی » چه چیز مضحک تر و بی ثمر تر از ریا⁉️
- آقای سید محمد جواد محمدی » ?شرطیت مالکیت واقف?
- آقای محمد جواد انصاری » ?تبانى حفصه و عايشه بر ضدّ پيغمبر صلّى اللّه عليه وآله ?
- مقاله کوتاه » بررسی کاربرد فعل مضارع درآیات با محوریت سوره کهف گردآورنده : امیرمحمد کماسی
- سید علیرضا مددی » ? نکته ای مهم در مورد صدقه
- آقای حسین حسنی » ? ➖ خلیفه دوم از پیغمبر سوال کرد: «با اینکه امنیت داریم چرا نماز را قصر کنیم؟» ***
- آقای محمد جواد افلاکیان » موضوع :اشکال واقعی به غیر واقع گرا ها
- آقای محمد جواد انصاری » بررسی تغییرات لفظی در فعل مضاعف با مثال قرآنی محقق : محمد جواد انصاری
- آقای محمد حسین پرتوی » ⭕️ خالد بن ولید و دستور پیامبر اکرم
آثار اجتماعی تقوا در قرآن نام پژوهشگر:مهدی قره قاش
چکیدهدر این مقاله سعی می شود که تبیین شود تقوا اگر در جامعه رواج پیدا کند و به عبارتی دیگر اگر دستورات الهی در زمین اجرا شود چه اثرات و ثمراتی خواهد داشت و جامعه ای که متقی باشد لزوما باید چه نشانه هایی داشته باشد که ما با پرداختن به این ثمرات مدینه فاضله ای که هدف از خلقت بشر است را خواهیم داشت و سبب سعادت فردی و جمعی و تحقق قسط و عدالت و... در جامعه خواهد بود حیات طیبه بشری از خو های حیوانی به دور خواهد شد و جامعه متقی است که زندگی حقیقی در شان انسان و بشریت دارد و تقواست که انسان را معنا میکند و فرق انسان و حیوان در تقواست
اما بهترین جا برای پیدا کردن این مطلب سخنان خداوند متعال است که آفریننده انسان است و نسخه هایش انسان را سعادت میبخشد واوست که سعادت بشری را از همه بهتر می داندفلذا در این مقاله از آیات قرآن استفاده شده وبرای فهم آیات از روایات اهل بیت که هیچ گاه از هم جدا نمی شوند
... ادامه مطلب
همگانی بودن ایمان مستقر و ایمان مستودع پژوهشگر : محمد حسین شیخ غلامی
چکیدهفاصله زمانی بین لحظه احتضار تا زمان شب اول قبر سخترین لحظات هر انسانی می تواند باشد و امتحانات متعدد و متفاوتی گرفته می شود از سویی غم فراغ از اهل و عیال از سویی غم از دست دادن ان اموالی که با تلاش های بسیار به دست آمده است از سویی اعمال انسان که به یادش می آید از سویی دیدن تصاویری که تا به حال آن صحنه هارا مشاهده نکرده بود مثل مشاهده کردن رسول خدا صلی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام و فرشتگان و... این مراحل آنچنان سخت می باشد که چه بسا افراد با ایمان در این مراحل ایمان خود را از دست بدهند که از دست دادن ایمان در این مرحله را ایمان مستقر و مستودع می نامند که بحث ما این است.
در این مقاله در صدد بیان این می باشیم که ایمان مستقر م ستودع را توضیح و ویژگی های آنها را بیان و چگونگی و کیفیات آنها را بیان و اثبات کنیم .
کلید واژه
محتضر- ایمان – مستقر – مستودع - مرگ ... ادامه مطلب
پرونده علمی: بررسی ادله ولایت فقیه پژوهش گران: سید ابوالفضل موسوی سید محمد جواد رحمانی
چکیده:در این مقاله خواهیم گفت که ولایت و فقیه هرکدام معانی اصطلاحی و لغوی خاصی دارند و در هر عبارت فقیهان که درباره این مهم بحث کرده اند از این معانی متفاوت لغوی و اصطلاحی استفاده کرده اند. وهمچنین این موضوع را بررسی خواهیم کرد که قید اطلاق آیا معانی متفاوتی دارد یا خیر فقط یک معنا را دارد و همه علما همین معنا مورد نظرشان است؟ که خواهیم گفت اطلاق معانی متفاوتی دارد و فقط یک معنا را ندارد و علما هم که هرکدام از این مبحث استفاده می کردند معانی متفاتی از اطلاق مورد نظرشان بوده است.
بعد از این نوبت به این مرحله می شود که نظر فقهی دو مرجع عالی قدر جهان اسلام یعنی مرحوم صاحب جواهر(رحمت الله علیه) و مرحوم امام خمینی (رحمت الله علیه) را درباره این موضوع به صورت خاص مورد بررسی قرار دهیم و بیان کنیم که هرکدام از این بزرگواران چه معنایی از اطلاق را اراده کرده اند و علتشان برای این انتخاب نیست.
به صورت اجمالی می توانیم به این سؤال اینگونه پاسخ بدهیم که هر دو این بزرگواران در این موضوع نظری یکسان دارند و هر دو یک معنا از اطلاق را اراده کرده اند. ... ادامه مطلب
گزارش اجمالی از کتاب خون دلی که لعل شد «خاطرات حضرت آیت الله العظمی ید علی خامنهای مدظله العالی از زندانها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی» بقلم آقای محمد جواد علی محمدی
مقدمه بحثقبل از اینکه بخواهم خلاصهای از آنچه که در کتاب در رابطه با خاطرات رهبر انقلاب در پیش از تشکیل انقلاب اسلامی بگویم میخواهم مقدمهای را برای شروع بحث عرض کنم و همچنین وجه تسمیه این کتاب به خون دلی که لعل شد را نیز بیان کنم؛ مبارزه در راه حق، بهترین عملی است که هر انسانی میتواند انجام دهد دفاع از اندیشه و تفکر در راه حق و آزادی خواهی، درست مانند کاری که امام حسین (علیه السلام) انجام دادند. قیام عاشورا کاری بود که امام در مقابل ظلم و ستم انجام دادند. حالا در زمان کنونی در قریب به ۵۰ سال پیش قیامی انجام شد که سرچشمه آن قیام عاشورا بود و سربازان آن نوجوانان و جوانانی بودند که در این راه حتی از جان شیرینشان هم گذشتند؛ چه سختی هایی که متحمل شدند، چه رنج ها و مشقت هایی که نکشیدند، حتی از خانواده و زن و فرزندانشان دور بودند؛ آنها به ما درس دلاوری شجاعت و رشادت میدهند. ... ادامه مطلب
پرونده علمی: رویکردهای مختلف فقها در حل مسئله تزاحم - پژوهشگر: آقای محسن حسین زاده
رویکردهای مختلف فقها در حل مسئله تزاحمدر مبحث ضد پس از آنکه نسبت به این موضوع اصولیین نظرات خود را مطرح کردهاند مسئله فقهی طرح میشود که اگر بین دو امر اهم و مهم عبادی تزاحم ایجاد شود و مکلف امر اهم را ترک کرده و امر مهم را اتیان کند عبادت او چگونه تصحیح میشود؟
در این رابطه دو نظر کلی وجود دارد:
۱. نظریه ترتب که توسط مشهور اصولیین مانند آخوند خراسانی مطرح شده است.
۲. نظریه خطابات قانونیه که توسط امام خمینی ره ابداع گردیده است.
در این مقاله نحوه حل مساله از طریق خطابات قانونیه مورد بررسی قرار میگیرد ... ادامه مطلب
رویکردهای مختلف فقها در حل مسئله تزاحم - پژوهشگر: آقای محسن حسین زاده
رویکردهای مختلف فقها در حل مسئله تزاحمدر مبحث ضد پس از آنکه نسبت به این موضوع اصولیین نظرات خود را مطرح کردهاند مسئله فقهی طرح میشود که اگر بین دو امر اهم و مهم عبادی تزاحم ایجاد شود و مکلف امر اهم را ترک کرده و امر مهم را اتیان کند عبادت او چگونه تصحیح میشود؟
در این رابطه دو نظر کلی وجود دارد:
۱. نظریه ترتب که توسط مشهور اصولیین مانند آخوند خراسانی مطرح شده است.
۲. نظریه خطابات قانونیه که توسط امام خمینی ره ابداع گردیده است.
در این مقاله نحوه حل مساله از طریق خطابات قانونیه مورد بررسی قرار میگیرد ... ادامه مطلب
نام اثر : مفهوم امر به معروف و نهی از منکر - محقق : سید محمد مهدی حسینی هنسیجی
مقدمهبه راستی چه چیزی باعث شد مایکل کوک مورخ و خاور شناس اهل بریتانیا که هیچ آشنایی با مفهوم امر به معروف و نهی از منکر ندارد پانزده سال از عمر خود را صرف وقت گذاشتن حول این موضوع در کتب فرق مختلف اسلامی کند . برای پیدا کردن پاسخ این سوال راه خیلی سختی نداریم زیرا که خود کوک در مقدمه کتابش به این موضوع اشاره کرده است .
وی مقدمهی کتاب خود را با یک خبر کوتاه از روزنامه نیویورک تایمز شروع می کند :
شامگاه روز پنجشنبه 22 سپتامبر 1988 در ایستگاه قطار شهری شیکاگو در حضور جمعی از مردم ، زنی مورد تجاوز قرار گرفت . او پس از ذکر گزارشی مفصل تر اینگونه فهم خورد را از حادثه بیان می کند .
از این گزارشها چنین استنباط می شود که هیچ روزنامه ای ، تجاوز جنسی به زنی را در ایستگاه قطار شهری شیکاگو حادثه ای خبر ساز نمی دانست . موضوع اصلی مورد نظر روزنامه نگاران و موضوع اصلی مورد علاقه خوانندگان ، رفتار رهگذارن بود . گزارشی که در روزنامهی نیویورک آمده بود و نیز در گزارش کارگاه دیزی مارتین ، رفتار رهگذران با خونسردی کامل نقل شده است . هر چند تعداد آنها بیشتر از یک متجاوز تنها بود ، اما آنها در کناری ایستادند و اجازه دادند چنین حادثهای رخ بدهد این گزارش رفتار آنها را ترویحا شرم آور می دانست و واکنش خواننده حاکی از خشم بود . اگر ما در آنجا بودیم چه می کردیم ! ... ادامه مطلب
پرونده علمی: تأثیرات فردی و اجتماعی شیطان در رابطه او و انسان (آثار شیطان در اجتماع و پیشگیری از آن در بیان آیات و روایات) - پژوهشگر: علی احمدی
چکیدهدر این پژوهش سعی کردم که به برخی مسائل پاسخ داده باشم و برخی خلع ها را پر کنم. برای من بررسی زندگی شیطان جذاب بوه و قرآن هم اطلاعات خوبی در اختیار من گذاشته است. من در این پژوهش سعی کردم آیاتی که ربطی منطقی به شیطان دارند را بررسی کنم. و محتوای غریب به ذهن آنرا بنویسم. بدین ترتیب همه موضوعات یه شیطان خلاصه میشد. البته قصد من این نبوده که مؤیداتی برای دانسته های خود پیدا کنم. بلکه هر آنچه قرآن میفرمود را تأیید کرده و زیل موضوعات مناسب که آنرا هم قرآن به من داد دسته بندی کردم. این نوع کاوش میتواند روش جدیدی در برسی آیات باشد. زیرا بسیار ساده بدون محدودیت و موضوعی است. نتیجه این تحقیق میتواند به خرد جمعی در مورد خود شناسی، جامعه شناسی و دشمن شناسی بافزاید.
در این مقاله از حوادثی که بعد از خلقت آدم برای شیطان رخ داد شروع میکنیم. به جهت شناختن بشتر او. تا ببینیم چه جور موجودی است؟ اهل معامله هست؟ چه چیز هایی با خود دارد. و اگر احیانیا فعلی از او سر میزند چرا و چگونه انجامش میدهد؟ میتوانیم با او دوست شویم؟ اصلا شاید اختلافات را هم کنار بگزاریم و بنشینیم بر سر یک سفره بالأخره. در این مقاله خواهیم دید چه دسته گل هایی میتوانیم به آب بدهیم. قرار است راه های خود کشی را یا بگیریم. اطلاعاتی که خداوند فقط و فقط و فقط در دسترس بندگان مومن خود گذاشته است. این مقاله میتواند یک دروه فشرده شیطان شناسی باشد. حد اقل
واژگان کلیدی
شیطان – شیاطین – ابلیس – جامعه - وسوسه ... ادامه مطلب
توبه «شرایط قبولی توبه از دیدگاه قرآن و روایات» - پژوهشگر: حسین کافتری
مقدمهخداوند متعال هدف از آفرینش انسان را بندگی خودش قرار داد تا انسان با عبادت او به کمال انسانی خود برسد.
اما گاهی انسان در مسیر کمال و بندگی خداوند مورد غفلت توسط شیاطین و هواهای نفسانی قرار میگیرد که او را از این مسیر منحرف کرده و زمینه ساز گناهکار شدن وی میشود.
خداوند متعال با عنایتی که نسبت به بندگان خویش دارد راهی را برای آنها گمارده تا هر قدر هم که آلوده به گناه و نافرمانی حق باشند، امکان جبران برایشان مهیا باشد؛ این راه توبه نام دارد.
توبه در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است، تا جاییکه قرآن 87 بار این کلمه و مشتقات آن را شامل شده است و در روایات نیز این کلمه و مشتقات آن خیلی مورد توجه قرار گرفته است.
توبه مفهومی کاملا دینی است، زیرا معیاری است که افراد معتقد و غیر معتقد را کاملا از هم جدا میکند.
هر چند در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در مورد توبه و مفهوم و آثار آن شده است اما با این همه، برای بررسی بیشتر و دقیق تر هنوز جای بیشتری برای پژوهش و تفکر دارد تا بینشی جدید در تبیین این مفهوم و اثرات آن فراهم آید. ... ادامه مطلب
تأثیرات فردی و اجتماعی شیطان در رابطه او و انسان (آثار شیطان در اجتماع و پیشگیری از آن در بیان آیات و روایات) - پژوهشگر: علی احمدی
چکیدهدر این پژوهش سعی کردم که به برخی مسائل پاسخ داده باشم و برخی خلع ها را پر کنم. برای من بررسی زندگی شیطان جذاب بوه و قرآن هم اطلاعات خوبی در اختیار من گذاشته است. من در این پژوهش سعی کردم آیاتی که ربطی منطقی به شیطان دارند را بررسی کنم. و محتوای غریب به ذهن آنرا بنویسم. بدین ترتیب همه موضوعات یه شیطان خلاصه میشد. البته قصد من این نبوده که مؤیداتی برای دانسته های خود پیدا کنم. بلکه هر آنچه قرآن میفرمود را تأیید کرده و زیل موضوعات مناسب که آنرا هم قرآن به من داد دسته بندی کردم. این نوع کاوش میتواند روش جدیدی در برسی آیات باشد. زیرا بسیار ساده بدون محدودیت و موضوعی است. نتیجه این تحقیق میتواند به خرد جمعی در مورد خود شناسی، جامعه شناسی و دشمن شناسی بافزاید.
در این مقاله از حوادثی که بعد از خلقت آدم برای شیطان رخ داد شروع میکنیم. به جهت شناختن بشتر او. تا ببینیم چه جور موجودی است؟ اهل معامله هست؟ چه چیز هایی با خود دارد. و اگر احیانیا فعلی از او سر میزند چرا و چگونه انجامش میدهد؟ میتوانیم با او دوست شویم؟ اصلا شاید اختلافات را هم کنار بگزاریم و بنشینیم بر سر یک سفره بالأخره. در این مقاله خواهیم دید چه دسته گل هایی میتوانیم به آب بدهیم. قرار است راه های خود کشی را یا بگیریم. اطلاعاتی که خداوند فقط و فقط و فقط در دسترس بندگان مومن خود گذاشته است. این مقاله میتواند یک دروه فشرده شیطان شناسی باشد. حد اقل
واژگان کلیدی
شیطان – شیاطین – ابلیس – جامعه - وسوسه ... ادامه مطلب