نمایش مقالات
انتخاب زبان
ما را دنبال کنید...
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید
■ اساتید حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم (۲)
سید محمد علی علوی لاجوردی (۱۷)
شیخ مهدی یعقوبی
سید عبد الرزاق پیر دهقان
شیخ محسن علوی افضل
شیخ مجتبی ناصری دولت آبادی (۱)
شیخ رضا اسلامی
سید احسان حسینی عاشق آبادی
شیخ محمد بصیرتی
سید روح الله موسوی
شیخ حسینعلی کرمانی
شیخ جعفر نوری نام تنی
شیخ علی جان نثاریون
شیخ جلیل شمس
شیخ عبدالله عباسی
سید هادی قریشی
سید محمد مهدی فروتن
شیخ مجید مهدیان آرا
شیخ ابراهیم لطیفی
شیخ مصطفی سرویه
یاسر ماهری قمی
شیخ یعقوب شمس الدینی (۱)
شیخ مهدی عرب پور
سید عبد المجید فقیهی
شیخ حسن محمودی
شیخ علی قربانی
شیخ رسول چگینی (۱۷)
شیخ محمد محمدی ارانی
سیدحسین موسوی نسب
شیخ محمد کثیری
سید مصطفی مومنی
سید محمد جلالی (۱۴)
شیخ محمد کاظمی نیا (۹۳)
شیخ محمد توکلی جوری
شیخ علیرضا کلاهدوزان (۱)
شیخ محمد طائبی اصفهانی
شیخ عارف محمدی
شیخ جلال باقری
سید محمد علی حسینی هرندی (۲)
شیخ مهدی دهبان (۳۷)
سید کاظم مددی
شیخ محمد زینعلی
سید علیرضا مددی (۲۳)
شیخ حامد خادم الذاکرین (۴)
شیخ محمد ناصری (۱)
شیخ علیرضا ضیایی (۳۰۰)
شیخ حسین صادقی
شیخ عباس مقیسه
شیخ محمد مهدی مقیسه
شیخ عبدالعباس حیاتی
شیخ علی علمداری
شیخ مجتبی خرقانی
شیخ یوسف تیموری
شیخ محمد رضا محمد علیزاده
شیخ مهدی قنبریان
شیخ حسین زهدی علیپور
شیخ حسین اطهری نیا
■ طلاب حوزه علمیه حضرت بقیت الله عج - قم
ورودی سال ۱۳۹۳
ورودی سال ۱۳۹۴
ورودی سال ۱۳۹۵
ورودی سال ۱۳۹۶
ورودی سال ۱۳۹۷
ورودی سال ۱۳۹۸
ورودی سال ۱۳۹۹
ورودی سال ۱۴۰۰ (۱)
ورودی سال ۱۴۰۱
■ سایر نویسندگان (۳۲۲)

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

حیات طیبه طلبگی پیشرفته ترین روش یادگیری و حفظ در جهان

پیشخوان

از قدیم به ما گفتند: «طلبه نباید چشمش از خط جدا شود» البته این جمله در جبهه و جنگ هم کاربرد دارد و هم در حوزه و حجره. یک از اساتید می فرمودند: «طلبه باید معتاد به مطالعه باشد». اگر روزی مطالعه نکند احساس کمبود در خود احساس کند. هیچ وقت به مادر بچه مرده کسی گریه کردن یاد نمی دهد . و کسی او را تشویق به گریه کردن هم نمی کند. تشنه خود به دنبال آب می رود.

« فارابی مثال می زند به بیماری بولیموس . بیماری بلیموس ، بیماری است كه به دستگاه گوارش عارض می شود و جهاز هاضمه از اشتها باز می ماند و غذا نمی خواهد. وقتی جهاز هاضمه غذا نخواست ، همه ؤاعضا و جوارح به تحلیل می روند و شخص ضعیف و نحیف می شود. زیرا جهاز هاضمه كه مطبخ بدن است ، باید صحیح باشد و غذا بخواهد، تا غذا به سایر اعضا و جوارح برسد. این فرد باید خودش را به طبیب برساند كه بیماری او را رفع كند. حرف جناب فارابی این است : همان طور كه جهازهاضمه و دستگاه گوارش بیماری بولیموس می گیرد و از اشتهای غذای مادی باز می ماند، برای انسان سالك الی الله بیماری پیش می آید و می گوید: مرا بس است این فرد باید برود پیش یك طبیب روحانی ، معلم روحانی تا معالجه اش كند. قناعت در علم پسندیده نیست . » ... ادامه مطلب

معانی (أل) - مسلمی

على ثَلَاثَة أوجه
أَحدهَا: أَن تكون اسْما مَوْصُولا بِمَعْنى الَّذِي وفروعه وَهِي الدَّاخِلَة على أَسمَاء الفاعلين والمفعولين قيل وَالصِّفَات المشبهة وَلَيْسَ بِشَيْء لِأَن الصّفة المشبهة للثبوت فَلَا تؤول بِالْفِعْلِ وَلِهَذَا كَانَت الدَّاخِلَة على اسْم التَّفْضِيل لَيست مَوْصُولَة بِاتِّفَاق
وَالثَّانِي: أَن تكون حرف تَعْرِيف وَهِي نَوْعَانِ عهدية وجنسية وكل مِنْهُمَا ثَلَاثَة أَقسَام
فالعهدية إِمَّا أَن يكون مصحوبها: ... ادامه مطلب

بخش باء ، مغنی الاریب پژوهشگر: سید علی کاظمی

حرف جر لأربعة عشر معنی

1 الإلصاق

و هو حقیقی کـ«أمسکتُ بزید» إذا قَبضَتَ[بگیری] علی شیء من جسمه أو علی ما یَحبِسُه من ثوب و نحوه ،

• معنای لغوی الصاق : اتصال شی و وصل یک شی به شی دیگر

و لو قلت: أمسکته، احتمل ذلک[قبض اینگونه را] و أن تکون منعته من التَصرف،

• [پس نگویی این باء زائده هست چون متعدی به نفسه استعمال شده است] : این متن رو باید با نکته ای در تفاوت امسکت بزید او زید حل کرد .
... ادامه مطلب

اقسام «ال» محقق: سید حسن نبوی

اقسام ال:
مغنی الادیب
متن کتاب:

ال على ثلاثة أوجه:

أحدها: أن تكون اسماً موصولاً بمعنى الذي وفروعه و هي الداخلة على اسمي الفاعل والمفعول كقول أمير المؤمنين : «لعن الله الآمرين العالم بالمعروف التاركين له و الناهين عن المنكر العاملين به..

و ربما وصلت بظرف، أو بجملة اسمية، أو فعلية فعلها مضارع

فالأول كقوله: ... ادامه مطلب

بررسی حجیت سنت محکی از طریق خبر واحد طبق دیدگاه برخی از اصولیون متأخر نام پژوهش گر: سید ابوالفضل موسوی

چکیده:
ما در این مقاله صدر بررسی این موضوع را داریم که اگر سنتی از طریق خبر واحدی به ما رسید (مثلا مرحوم کلینی از علی بن محمد از سهل بن زیاد از عمرو بن عثمال از مفضل بن صالح از سعد بن طریف از اصبغ بن نباته از علی (علیه السلام) :...) آیا این چنینی سنتی برای ما حجیت دارد؟ و می توانیم بر اساس آن عمل کنیم؟

در بین اصولیون شیعه تقریبا همه بر اساس این نوع سنت ها عمل میکنند و قائل به حجیت هستند.[1]

علمای علم اصول بر اساس همان ادله اربعه به اثبات حجیت این نوع خبر می پردازند.

اول کتاب (قرآن):
... ادامه مطلب

محاسبه اموال وصیت شده نام دانش پژوه: علی رضا کدخدایی

چکیده
در دین اسلام، وصیت ، امری مستحب تلقی شده وبه همه افراد، توصیه شده است که در طول حیات خود، اقدام به وصیت نموده و تاحدودی، تکلیف اموال و دارایی‌ها و نیز ترتیب پرداخت بدهی‌های خود را مشخص نمایند. براین اساس، می‌توان از دو گونه وصیت عهدی و وصیت تملیکی سخن گفت.

در وصیت عهدی، انجام کاری بر عهده دیگری قرار داده می‌شود و به موجب وصیت تملیکی، اموالی به نفع دیگران، وصیت می‌شود.در خصوص وصیت تملیکی، شرط مهمی پیش بینی شده است که ناظر بر وصیت نمودن اموال متوفی، تا میزان یک سوم یا ثلث اموال و دارایی‌های وی است.
... ادامه مطلب

«أل» انصاری

شرح مغنی الاریب :

متن‌ «أل» على ثلاثة أوجه: أحدها: أن تكون اسما موصولا بمعنى «الّذي» و فروعه و هي الداخلة ...

شرح‌ يكى از كلمات بسيار پر استعمال در الفاظ عرب «ال» مى‌باشد، و چون داراى چهارده قسم، با معانى متفاوت است، بحث و تحقيق و تسلّط بر آن باعث فهم دقيق كلام، و عدم تسلّط بر آن موجب عدم فهم يا بدفهمى در معناى مراد متكلّم و نويسنده مى‌شود

از اين چهارده قسم، يك قسم اسم، و بقيه حرفند كه اين خود بر دو قسم هستند: ... ادامه مطلب

معانی الباء - سجادی

أولها: الإلصاق، و هو حقيقي ك‍ «أمسكت بزيد» إذا قبضت على شيء من جسمه أو على ما يحبسه من ثوب و نحوه، و لو قلت: أمسكته، احتمل ذلك و أن تكون منعته من التصرف، و مجازيّ‌، نحو: «مررت بزيد» أي: ألصقت مروري بمكان يقرب من زيد. (ابن هشام)[1]

صفایی ... ادامه مطلب

جزوه خلاصه نویسی کتاب عقاید 7 - مقرر: امیر مهدی نصرتی شاهرودی

درس 1 تعریف جهان شناسی
تعریف واژه ی جهان: در زبان فارسی از نظر لغوی معادل واژه های کیهان و گیتی می باشد و در لغت عربی می توان واژه های عالم و کاینات را معادل آن به شمار آورد و به یکی از گونه های زیر آن را تعریف کرد:
1. تعریف عام: هرآنچه هست، جهان نامیده می شود. در این تعریف واژه ی جهان در معنای هستی و کاینات به کار می رود. (علم الکونیات)
2. تعریف خاص: به همه پدیده ها و مخلوقات جهان گفته می شود. در این تعریف جهان با کلمه ی ممکنات و مخلوقات مترادف است. (جهان اسم ما سوی الله است و تمام موجودات حادث را در بر می گیرد).
تعریف اصطلاح جهان شناسی
به شناخت ما سوی الله یعنی ارکان جهان و روابط حاکم بر آنها، در گذشته و حال و آینده جهان شناسی می گویند.
گونه های مختلف جهان شناسی
1. جهان شناسی وحیانی: انسان از طریق عقل می تواند دریابد که خداوند برای هدایت او پیامبرانی را فرستاده است و آنان از طریق وحی آگاهی های فراوانی را در اختیار انسان قرار می دهند. ... ادامه مطلب

جزوه خلاصه نویسی کتاب عقاید 6 - مقرر: امیر مهدی نصرتی شاهرودی

درس 1 اهمیت و آثار اعتقاد به معاد
1. معنا شناسی معاد: در لغت دارای سه کاربرد است.
الف) صیغه مصدری به معنای بازگشتن
ب) صیغه اسم مکان به معنای مکان بازگشتن
ج) صیغه اسم زمان به معنای زمان بازگشتن

2. اهمیت اعتقاد به معاد: حدود هزار و دویست آیه قرآن درباره معاد است.
3. آثار اعتقاد به معاد: الف) فردی ب) اجتماعی
فردی:
الف) معنا بخشی به زندگی: آیا گمان کرده اید که شما را بیهوده آفریده ایم و شما به سوی ما بازنمی گردید. ... ادامه مطلب

ارسال سوال